måndag, oktober 20, 2014

Jeaba

På förra årets event köpte jag en sats jeaba-färg av Liisa, men lådan blev stående och jag glömde bort den. I fredags natt när jag väntade på att älsklingen ville bli hämtad från afterwork i staden tog jag mig samman. Det blev ett väldigt slabbande och vispande, men till slut hade jag 7 dunkar.
Lördag morgon innan frukost härvade jag garn. Ett gäng benvit/beige mohair som jag fått och ett gäng Töis i bla gråa nyanser som jag köpt vid lite olika tillfällen. Grått och beige är inte färger för mig så det var ett lätt beslut att färga dem.
Medans mannen ägnade lördageftermiddagen i soffan att "slicka såren" härjade jag i köket. Töis färgade jag i olika blå och gröna nyanser och mohair fick bli i orange, rosa och röda nyanser. Visst är godispåsarna fina?
Vid 12-tiden i går kunde jag inte hålla mig längre. Efter ett antal sköljningar och ättiksbad kunde jag till slut hänga upp slutresultatet. Tjohoo vad nöjd jag är! Den högra härvan på varje galge är ett 3trådigt ullgarn av något slag. De är färgade med alla slattar som blev över när jag provade olika blandningar. Jag tänker att de kanske blir fina till vantar eller nått...
De blågröna Töis ska blandas med mörkgrått till en poncho. Mohairen funderar jag på att blanda med cyklamenfärgad Töis (som kanske färgas om) till en gosig långkofta. Vi får väl se hur länge den tanken håller. =)

5 kommentarer:

myzpyz sa...

åhhhhhh <3
saknar dig o syrran din!!!
kraMyz

sinneskatten sa...

O vad skoj, jag har ett gäng sådana färger som väntar på att jag ska ta mig i kragen.

Blenda sa...

Som en regnbåge, jättefint! :-)

Myggan sa...

Där skulle man ju varit med. =) Ser ut som om du har en massa fina härvor att dyka ner i.
/Syster Yster

Cicci H sa...

Wow! Vilka fina färger!