lördag, augusti 16, 2014

Solhatten

Elsa Beskow´s Hatt-stugan (1930)? Nej, men en barnhatt i en tråd Kasthalls lin och en tråd något tunnt bomullsgarn (Bianca kanske) virkad med virknål 4.
Om man bor i närheten av Varberg/Falkenberg kan man åka till Eva Janko i Galtabäck och hennes stickcafé på onsdagar. Tyvärr har jag ingen möjlighet att åka dit när jag arbetar, men för några veckor sedan passade jag på. Där gav en kvinna och hennes härliga solhatt mig inspiration att virka en egen.
Det finns ju fler än jag som har behov av att skydda huvudet från solen så jag började med en i barnstorlek och jag har delvis följt mönstret till en av Garnstudios barnhattar.
Om den passar vet jag inte än. Fördelen är att Gullungen forfarande växer och det blir förhoppningvis sommar nästa år också. =) Skulle den vara lite stor i år tänker jag att man kan vika den till Paddington-modell.

2 kommentarer:

Missen sa...

Gullig hatt, det verkar vara mysigt med bonusbarnbarn. Ingen fara maila mig när du får tid kram kram

Myggan sa...

Åh, vad fin. Jag kan tänka mig en ulligare till hösten. Kan man få en i systerstorlek?
/Syster Yster