tisdag, juli 29, 2014

Hyltenäs kulle

... eller Seaton´s kulle som det tydligen kallas i folkmun. 1916 stod George Seaton´s lyxiga jaktslott färdigt på Hyltenäs kulle, men redan 1923 brann huset ner. Kvar är bara grunden så det är lätt att få en uppfattning om hur stort huset var.
Serpentinvägen som slingrar sig mot toppen byggdes för häst och vagn och är fortfarand otäckt smal. Vet inte riktigt vad det är med mig och branta vägar, men det ger verkligen fjärilar i magen. Ni som rider: Ni vet när det är så brant att man vill stå i fältsits - det gjorde jag här. På Wikipedia står det att det går att komma hit med bil och buss (?). Den bussen vill inte jag åka i.
Jag kör den blågula enstamparen (yamaha) och kärleken susar fram på sin silverpil V-strom (suzuki). Ja, vi slarvade och hade inte riktiga mc-kläder på oss och det var jag glad för när vi blev stående i ett väg-bygge.
Först hemma läste vi på datorn och fick veta att huset hade en innergård. Det förklarar det märkliga mitt-partiet.
Vyerna från kullen som numera är naturreservat är fantastiska och gör sig förstås inte på bild så ni får försöka föreställa er det. 
Bilden är lånad här.
Förstora kartan genom att klicka på den. Nr 17 är Hyltenäs kulle. Absolut ett utflyktsmål värt resan. Packa med picknick och avnjut den i paviljongen. Där kan du läsa på om Seaton och hans kulle.

4 kommentarer:

Otaliga projekt sa...

Låter som ett spännande utflyktsmål, det var helt nytt för mig. Men hörrudu, INTE slarva med kläderna en gång till. Lova!

Missen sa...

Vilka härliga utflykter, kör försiktigt när ni inte har rätt kläder på er, men jag förstår i denna värmen.

Emilia sa...

Verkar vara trevliga utflyktsmål! Själv är jag nöjd med min resa till "bästkusten" - tack för senast :)

A´marie sa...

Fin, fin och trevligt men saknar dock lite bilder från dig på din höj!!!! Kraaaaaam