torsdag, november 01, 2012

Jag ska, jag ska

... jag ska bli en sock-stickare. Jag vill så gärna, men det är ju så tråkigt. Hur kan det vara så? Finns det något finare än handstickade sockor? För längesedan hamnade jag på en blogg (har glömt vilken) där det visades en hel byrålåda full med hemmastickade sockor i alla färger. Eller kolla här. Snacka om att vara förberedd för kyliga vinterdagar. Så vill jag också ha det. Det är ju bara det lilla yttepytteproblemet att jag tycker att det är så himla tråkigt...
Ett par har det blivit i alla fall. 100g Ragg-strumpegarn från Hjertegarn i färgen 5599 blev ett par mysiga sockor. Hos Tootitosh(i vänsterspalten) hittar man fina tips på mönster till tå-upp-sockor med instruktionsfilmer. Det är den beskrivningen jag använder mig av. Jag har skrivit ner den med streck där jag ska föra in olika saker (tex maskantal/cm/stickstorlek/varvantal) som jag måste komma ihåg för att kunna göra socka #2. Jag tänker att jag så småningom kommer att ha ett litet bibliotek av mönster för olika garngrovlekar så jag slipper prova mig fram varje gång. Testa du också, vettja.
 
Tå-upp-sockor:
Storlek: ______________________________________________
Garnåtgång: __________________________________________
Strumpstickor: ________________________________________
Stickfasthet: __________________________________________

Lägg upp 4 m på st __ och sticka 4 v. Börja med ett avigt varv. Plocka upp 4 m på varje sida på minikvadraten och sticka ett varv i slätstickning. På nästa varv börjar ökningarna.

  1. Sticka slätst tills 2 m återstår, sticka 1 m i främre maskbågen på nästa m och en i bakre maskbågen på samma maska. Sticka sista maskan.
  2. Sticka 1 m, sticka 1m i främre maskbågen på nästa m och en i bakre maskbågen och sticka återstående maskor.
  3. Sticka tills 2 m återstår, sticka 1m i främre maskbågen på nästa m och en i bakre maskbågen och sticka sista maskan.
  4. Sticka 1 m, sticka 1m i främre maskbågen på nästa m och en i bakre maskbågen och sticka återstående maskor.
Fortsätt ökningarna på vart annat varv tills det är sammanlagt ___ m = ___m/st. Fortsätt sticka slätstickning ungefär 2/3 av hela fotens längd = ___ varv. Sticka in en hjälptråd för hälen över ___ maskor och fortsätt sticka __________-stickning i ___ varv. På varv ___ ökas ___ m jämt fördelade på varvet = ___ m = ___ m/st. Fortsätt sticka_________-stickning i ___ varv.  På varv ___ ökas ___ m jämt fördelade på varvet = ___ m = ___m/st. Fortsätt sticka __________-stickning i ___ varv. Maska av skaftet löst.

Hälen:
Plocka upp maskorna innan hjälptråden tas bort. Ta bort tråden och plocka upp 2 extra maskor i varje sida = ___ m = ___ m/st. Sticka ___ varv slätstickning. Riktlinje: grövre garn (Raggi) 2 v, tunnare garn (Fabel) 4 v. Minska på vart annat varv __ ggr enligt följande = ___ m = ___m/st.

  1. Sticka 1 m, sticka 2 m tillsammans bakifrån och sticka resterande maskor.
  2. Sticka alla maskor tills 3 återstår. Sticka 2 m tillsammans och sticka sista maskan.
  3. Sticka 1 m, sticka 2 m tillsammans bakifrån och sticka resterande maskor.
  4. Sticka alla maskor tills 3 återstår. Sticka 2 m tillsammans och sticka sista maskan.
Fortsätt maska av enligt ovan på varje varv ___ ggr tills ___ m återstår. Sy ihop de återstående maskorna med maskstygn (eller avmaska dem 2 och 2). Fästa alla trådar och tadaaaa, första sockan är färdig. Nu är det baaaara att göra #2.

14 kommentarer:

Myggan sa...

Så fina de blev! De påminner mig lite om akvariefiskar. Jag får nog sätta fart med min nr 2 av garnet från Kinnagarn. =)
/Anna

PS. Fusk med Borås- och Skenebesök. Kan du plocka upp mig på vägen?

Missen sa...

Fina, det va jätte länge sedan jag stickade sockar ska nog prova att komma igång igen för garn fattas det inte. Ha en bra dag i Borås med omnejd/kram

Karin-Ida sa...

Hehe, jag känner precis som du, vill sticka/ äga massor av fina handstickade sockor men kommer aldrig till skott... kanske dags att börja... nja jag har så många andra projekt på gång... en annan dag när jag inte har ngt annat kanske:0))

Sjömans-Elin sa...

Blir det mindre tråkigt om man gör mönster på dem? I så fall har jag massa tips på kul sockmönster.

Iréne JB sa...

Känner igen mej, vill också ha massa fina stickade sockor. Men tycker att det inte är så kul att sticka med tunna strumpstickor. Det blir hellre koftor/tröjor. Men fint är det och nu har du en fin början på socksamlingen :)

Manduzana stickar sa...

Tänk att man kan tycka så olika om något. Jag ääälskar att sticka sockor :)

Eva Hudin sa...

Jag hann inte ut. Städade inne och regnet hann komma och sedan blev det med ens mörkt. Nu är det hög tid för varmt om fötterna, då får det inte vara tråkigt med strumpstick, tänk positivt :-/
/Eva

A´marie sa...

Tänk så här det är i alla fall mindre tråkigt att sticka sockor än knälånga strumpor :-) Många kramar

Tina sa...

Kul att du har hittat mina sockfilmer och tack för din bra kom-ihåg-mall. Det är just precis vad jag har saknat.

Emilia sa...

Fina! Jag vill också bli en sockmänniska, men när jag tänker efter har jag nog bara gjort ett och det var ett par knästrumpor i tjockisgarn som är för tjocka för att pressas ner i smala kängorna och alldeles för varma för innemys i stans varmaste lägenhet vi bor i...

Otaliga projekt sa...

Vilken bra mall! Den ska jag använda mig av. Tack.

Sanne sa...

Tycker det är mycket roligare sedan jag började sticka båda sockorna samtidigt.

Maria i Falkenberg sa...

Tack för mönstret! Ska snart börja på sockar. Har avslutat den "hemska" tröjan från eventet och ska efter blockning se om jag vågar ha den på mig.

knitbyme sa...

Tack! För fina grundmönstret!